Historie, Franse sfeer en genieten van theater en kleinkunst.

 

Kunst en koffieklatsch

Kunstenaars, schrijvers, muzikanten en dichters uit binnen en buitenland, die in onze residency verblijven tonen hun kunst gedurende de tijd van hun verblijf in onze doorreed. In de doorreed kunt u hen of hun vrienden dagelijks ontmoeten (di t/m za van 11u tot 17 u) voor een praatje, informatie over hun werk of een afspraak. 

 

Tijdens de Open Stal tonen wij werk van Mike Schuyt, Saskia Pfaeltzer en Juul Janssen en kunt u kennis maken met het werk van onze, vorig jaar overleden, medebewoner van Oldeberkoop en kunstcriticus Jan Paul Bresser. De opening van de tentoonstelling over zijn werk vindt plaats op zondag 24 juli om 16.00 uur. 

 

In onze doorreed vindt u tijdens de Open Stal kunst geselecteerd door de Open Stal.  

FullSizeRender 1300

Mike Schuyt, born in Amsterdam 1943, left school when he was 12, and became autodidact while travelling around the world. At the age of 20, he became a photographer. At 30, he met Joost Elffers an produced several books with him on art, architecture and games, including two major art exhibitions (anamorphic art in the Rijks Museum and Fantastic architecture in the Stedelijk Museum). 

At 40, he met Edward James, Niki de Saint Phalle and Tinguely and for 4 years, lived and worked with Niki.  When he met Ada Breedveld in 1998, she encouraged him to exhibit his objects From that time on, his work has been showed in Holland, USA and France.  He is fascinated by wind, movements, lights and rusted iron.

The objects are mostly mobiles , lamps, paintings made with pigments, acrylics or rust and photographs of faces and movements for that he uses and creates rusted iron often covered partly with gold or silver leaves, stones shaped by nature and pigments from India and the Luberon. The lamps are made with rusted iron, Japanese paper or resin painted with acrylics. At the moment, he lives in the south of France at Mount Athos with 4 angels.

Saskia Pfaeltzer exposeert werk van haar Chinareizen in onze galerie.

Ook na haar  zesde bezoek aan China toont Saskia Pfaeltzer haar nieuwe porseleinen creaties bij Le Brocope in Oldenberkoop.

Aan inspiratie heeft de kunstenares nooit gebrek, zegt ze. “Rust is het grootste cadeau dat mensen mij kunnen geven. Een week geen telefoon, verzoekjes of bezoekjes en ik heb weer een paar beelden af. Mijn hoofd zit altijd vol ideeën.”

Haar ideeën werkt Saskia graag uit in verschillende materialen, zoals was, klei, brons, gips, epoxyhars en zelfs piepschuim. Ze laat zich ook niet ringeloren door afmetingen. In haar ‘buitenatelier’ onder de rook van het Belgische Mol hakt ze bijvoorbeeld metershoge paarden uit ‘keihard’ Belgisch hardsteen. “Als ik dat in mijn Amsterdamse atelier zou doen, dan worden de buren gek.” En dus zien daar vooral kleinere beelden het levenslicht, veelal in brons, vaak met witte, roze of roodbruine aderen en vegen. “Ik bewerk ze met zuur en als ik de vlam erop zet, dan verschijnen die prachtige tinten.”

Saskia is dertig jaar kunstenares, en heeft een rits aan exposities en beelden - in opdracht of als vrij werk - die, in binnen- en buitenland een plekje hebben gekregen. “Voordien hield ik me veel met dansers bezig. Ik heb zelf gedanst, vandaar. Maar voor een grote opdracht mocht ik een keer een paard doen.”

Sindsdien laat het dier haar niet meer los. “Of ik nu een paard in een weiland zie rollen of in Amsterdam met een politieagent zie rondstappen; de bewegingen blijven magistraal. De dynamiek doet me denken aan dansen, met die gevoeligheid in de benen, de motor in het achterwerk en romantiek in de manen en staart.”

Net teruggekeerd van een werkbezoek aan China staat ze nu in de galerieruimte van Le Brocope in Oldenberkoop. Niet ver van Shanghai, in de beroemde porseleinregio, huurt ze eens per jaar een werktafel. Daar kan ze naar hartenlust met de lokaal gewonnen porselein aan de slag. “Het blijft steeds weer een verrassing hoe zo’n werkstuk uit de oven komt. Elke keer is de huid anders van structuur, met beeldschone en eigenaardige oneffenheden. En ook de kleuren zijn onvoorspelbaar. Vaak ontstaan er explosies van blauwe en witte tinten en vlammen in de klei. Ik werk het liefst het porseleinen stuk niet al te glad af, ook in Nederland. Dat geeft een mooi, levendig oppervlak. 



 
 
Afbeeldingsresultaat voor saskia pfaeltzer